Vad är ett domännamn?

Ett domännamn är så mycket mer än det du ser i adressfältet i din webbläsare när du besöker en webbplats. Följ med in bakom kulisserna och lär dig hur domännamn är uppbyggda.

Ett domännamn är egentligen en rad olika siffror som kallas IP-adress (Internet Protocol address). Men eftersom det är mycket svårare att komma ihåg ett långt nummer så finns det ett system som heter DNS (Domain Name System) som förenklar adresseringen och kopplar ihop IP-adressen med domännamnet. Så att vi bara behöver komma ihåg domännamnet när vi vill besöka en webbplats.

En webbadress (URL, Uniform Resource Locator) består av flera delar förutom det vi kallar domännamn. Det första du ser i adressfältet är HTTPS:// (Hypertext Transfer Protocol Secure) som utför krypterad transport av data för HTTP-protokollet (som används för att överföra webbsidor på webben). Efter HTTPS så kan man ibland se att URL:en består av en underdomän (subdomän) vilket fungerar som en mapp till huvuddomänen med unikt innehåll. Detta kan vara www eller något annat man valt själv.

Till själva domännamnet så måste man välja en toppdomän (TLD, Top-level domain) som är det som avslutar domännamnet. Den vanligaste toppdomänen i Sverige är .se som är Sveriges ccTLD (country code top-level domain). Och den vanligaste toppdomänen globalt är .com (commercial). Svenska Internetstiftelsen har hand om administration och drift av .se och .nu medan Verisign har hand om .com och .net. ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) har hand om helheten kan man säga.

Hur blir man ägare till ett domännamn?

Alla domäner registreras hos återförsäljare av domännamn (registrarer) och du betalar en avgift per år för att äga rättigheterna till domänen. En återförsäljare kan även ha kringtjänster som webbhotell och mejl. Dom bästa domännamnen är idag redan registrerade och du måste då köpa domännamnet av ägaren så du får tillgång till rättigheterna.

Varje enskilt domännamn kan likställas med en gatuadress på nätet. Precis som vid val av fastighet så är läget viktigast för synlighet. Det vill säga: Du vill synas på en domän som många andra också vill synas på. Dom fina delarna av internet.